Workshopserie 'Vrijwilligersmanagement Anno Nu' met Prof. Lucas Meijs (online)

234 keer bekeken 0 reacties

Begin

25-05-2022 om 13:00

Einde

21-06-2022 om 16:00

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Wat zijn vrijwilligers onze organisatie waard? Hoe verhouden vrijwilligers en beroepskrachten zich tot elkaar? Deze en andere vragen komen aan de orde in de serie van 5 online seminars met Prof. Lucas Meijs, RSM Erasmus Universiteit. Meer info en aanmelden op https://bit.ly/3vqv94q.

Vrijwilligersmanagement Anno Nu

Deze serie van vijf online workshops beoogt de kennis over vrijwilligersmanagement te verdiepen. Dat doen we door actuele vragen te koppelen aan de inzichten uit onderzoek die we combineren met voorbeelden uit de praktijk.

In de vijf workshop komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  1. Wat zijn vrijwilligers onze organisatie waard?
  2. Welke vrijwilligers passen bij onze organisatie?
  3. Hoe verhouden vrijwilligers en beroepskrachten zich tot elkaar?
  4. Hoe werken we samen met andere organisaties?
  5. Hoe verandert het profiel van vrijwilligers?

Voor wie

Deze serie workshop is relevant voor iedereen die vrijwilligers werft, de inzet van vrijwilligers coördineert of die projecten leidt waaraan vrijwilligers een bijdrage leveren. Deelnemers kunnen een functie hebben als coördinator, vrijwilligerscoördinator of vrijwilligersadviseur. De serie is ook interessant voor iedereen in een andere functie, die een deel van de tijd besteedt aan het coördineren van de inzet van vrijwilligers.

Lucas Meijs

De bijeenkomsten worden verzorgd door Prof. Lucas Meijs, hoogleraar vrijwilligersmanagement en Klaas Wassens, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Voor elke workshop is er Nederlandse literatuur beschikbaar, waarin het thema van de workshop wordt geïntroduceerd. De leestijd voor elke workshop is ongeveer 60 minuten.

Elke bijeenkomst bestaat uit de volgende componenten:

  • een interactief college van Prof. Lucas Meijs
  • gespreksrondes naar aanleiding van kernvragen
  • vaststellen van ideeën en conclusies
  • vooruitblik op de volgende workshop

Programma

1. Wat zijn vrijwilligers onze organisatie waard?

Op welke manieren voegen vrijwilligers waarde toe aan mijn organisatie? Zijn er wellicht onderbenutte mogelijkheden die we zouden kunnen gebruiken? En wat is eigenlijk de economische waarde van vrijwilligers voor mijn organisatie? Hoe maak ik daar maximaal gebruik van om het belang van vrijwilligers te onderstrepen naar de vrijwilligers, subsidiegevers en de eigen organisatie?

2. Welke vrijwilligers passen bij onze organisatie?

Wat zijn verschillende typen vrijwilligersorganisaties en hoe verhouden die zich tot het type vrijwilliger dat daar bij past? In welke mate is een gedeelde identiteit tussen organisatie en vrijwilliger een voordeel? En hoe zorgen we er voor dat eenvormigheid en vertrouwen niet tot een nadeel verworden?

3. Hoe verhouden vrijwilligers en beroepskrachten zich tot elkaar?

Op welke manieren onderscheiden vrijwilligers en beroepskrachten zich? Zijn de vrijwilligers en beroepskrachten uitwisselbaar en is er sprake van verdringing of niet? Hoe ga je als coördinator om met de behoefte aan autonomie en de noodzaak voor andere ‘organisational control’ van de vrijwilliger?

Op welke manieren kunnen vrijwilligers en beroepskrachten samenwerken en welke voor- en nadelen kleven daaraan? Welke oorzaken voor weerstand voor samenwerking zijn er en hoe gaan je daar mee om?

4. Hoe werken we samen met andere organisaties?

Hoe verandert de manier waarop vrijwilligerswerk tot stand komt en wat is de rol van intermediaire organisaties, zoals bedrijven, scholen, NLDoet en Jarige Job? Hoe werken we met hen samen? Hoe verhouden we ons tot informele vormen van vrijwilligerswerk en -management die ontstaan bij acties of rampen? Moeten we deze activiteiten omarmen? En hoe doen we dat dan?

5. Hoe verandert het profiel van vrijwilligers?

Welke uitdagingen stellen technologische ontwikkelingen aan vrijwilligersorganisaties? Hoe verandert dat de manier waarom vrijwilligerswerk tot stand komt? Hoe kunnen we daar ons voordeel mee doen? En welke vormen van vrijwilligerswerk zullen verdwijnen? Wat betekent dat voor het werk van de vrijwilligerscoördinator?

Data en kosten

De bijeenkomst worden gehouden op 5 op de volgende data: woensdag 25 mei, woensdag 1 juni, woensdag 8 juni, woensdag 15 juni en woensdag 22 juni 2022. Alle bijeenkomsten duren van 13.00 tot 16.00 uur.

De kosten bedragen € 250,- ex BTW per persoon. Leden van Vereniging NOV krijgen 10% korting als ze de kortingscode NOV gebruiken. Kijk hier of jouw organisatie of koepel lid is!

Informatie en aanmelding

U schrijft zich in door betaling van de kosten. U vindt meer informatie op de website van RSM. https://bit.ly/3vqv94q

Klaas Wassens, +31 6 51509497 of kwassens@rsm.nl

0  reacties

Kunnen wij je verder helpen?

Het team van de vrijwilligerscentrale staat voor je klaar. Voor al je vragen rondom vrijwilligerswerk neem contact met ons op.

Mail ons op:
info@vczeist.nl

 

Volg ons online

         

 

 
Cookie-instellingen