“Ik was bezig om met pensioen te gaan. Ik ben jarenlang manager geweest, maar ik had niet zo'n zin meer in lange vergaderingen en beleid. Ik wilde direct met mensen werken. Ik had al wel eens mensen in mijn omgeving geholpen met financiële zaken en ik houd van dingen uitzoeken, dus toen ben ik dit werk gaan doen. Onze doelstelling is dat mensen ons na een tijdje niet meer nodig hebben. Je zorgt eerst dat alles in orde is, dat mensen weer rust in hun hoofd krijgen. Het leven van mensen wordt enorm beïnvloed door financiële problemen. Mensen durven hun post niet meer te openen of durven zelfs de deur niet meer open te doen, uit angst voor een deurwaarder of incassobureau. Eerst moet er rust zijn, daarna ga je werken aan de zelfstandigheid. Ik kwam erachter dat dat belangrijk is en dat het ook niet per se makkelijk is. Ik heb de neiging om alles voor mensen op te lossen, maar mensen moeten het juist zelf leren.”
In Nederland is er veel vraag naar ondersteuning bij de administratie. Er hoeft niet per se een financieel probleem te zijn, iemand kan ook moeite hebben met de digitalisering. “Alleen al het inloggen is soms moeilijk. Er is gelukkig veel hulp tegenwoordig, bijvoorbeeld het Wegwijscafé of het Seniorencafé. Maar wanneer mensen echt een schuldsaneringstraject in moeten, ben ik voor meerdere jaren bij dat proces betrokken. Ik zoek uit welke schulden iemand heeft, zodat de RSD daarmee aan de slag kan. Ik begeleid mensen ook wanneer ze vervolgens moeten rondkomen van 400 euro per maand. Leven in Nederland is ongelofelijk moeilijk als je niet genoeg geld hebt. Je hebt de belastingdienst, toeslagen, ziektekostenverzekeringen etc. Als je genoeg geld hebt en alles braaf betaalt, is er geen probleem. Maar er zijn natuurlijk heel veel problemen met toeslagen. Mensen geven wijzigingen in hun inkomen niet altijd door. Pas na een half jaar komt dan de eindafrekening en moeten mensen enorme bedragen terugbetalen. Als je moet bellen naar de belastingdienst krijg je vaak iemand aan de lijn die heel vriendelijk is, maar niet 'jouw taal' spreekt. Brieven en websites zijn ook gemaakt vanuit het eigen perspectief van de overheid en daarom soms onbegrijpelijk voor mensen.”
Belangrijk bij dit vrijwilligerswerk is dus wel het voornemen om het een paar jaar te blijven doen, zodat je iemand kan blijven helpen met een traject. “Eén van de voordelen is dat je invloed hebt op hoeveel tijd je eraan kwijt bent en hoe je je tijd indeelt. Als ik op vakantie wil, kan ik daar omheen plannen. Ik ben gemiddeld een halve dag per week bezig met dit werk, maar je kunt zelf aangeven hoeveel mensen je wilt begeleiden. Je kunt er ook makkelijk twee dagen per week mee bezig zijn, want er zijn veel mensen die ondersteuning nodig hebben.”
Virgil kijkt met een tevreden gevoel terug op de afgelopen jaren. “Ik heb echt mensen kunnen helpen. Ik heb financiële rampen helpen voorkomen. Met de meeste mensen houd ik ook contact. Dat vinden zij ook fijn. Als er dan nog eens iets is, kunnen ze me bellen. Het is heel dankbaar werk. Op de eerste plaats is het leuk en belangrijk om te doen. Het is werk waar je soms diep voor moet graven en puzzelen, maar uiteindelijk los je samen een probleem op.”
Daarnaast is Virgil ook erg tevreden over de begeleiding door Humanitas. Toen hij zich aanmeldde, heeft hij een training gevolgd, waarin thema's aan bod kwamen als: hoe coach je mensen naar zelfstandigheid en hoe ga je om met weerstand en verdriet bij mensen?
“Mensen helpen op een manier die effectief is, is echt een uitdaging. Je moet ook oppassen dat je de problemen van de mensen die je begeleidt, niet mee naar huis neemt. Maar er is professionele ondersteuning via Humanitas. Als je een vraag hebt, kun je je coördinator altijd benaderen.”