jongeren

Launch Your Future

Ben jij tussen 16 tot 30 jaar en vind je het lastig om leuk werk te vinden en je volgt geen opleiding en je wilt je tijd zinvol en goed besteden, lees dan verder!

In het project Launch Your Future ga je in een groep van ongeveer 10 jongeren 5 maanden aan de slag in verschillende takken van kunst en cultuur (Decorbouw, Film, PR & Social Media, Radio & TV, Kunst, Muziek, Zang, Dans of Geluid & Licht). Je gaat zelf bedenken wat je wilt leren en doen, en wordt daarbij begeleid door professionals. Je werkt toe naar een culturele eindprestatie (optreden, expositie of een combinatie ervan). 

Naast de groepsactiviteiten ga je (individueel) vrijwilligerswerk uitvoeren bij de deelnemende organisaties. We bespreken met jou wat je wilt doen en waar. Je mag ook met een eigen idee komen! Het hoeft niet perse bij een culturele organisatie plaats te vinden.

Bekijk hier alvast ons filmpje!

Waarom zou je meedoen?
Door mee te doen vergroot je je kansen, je leert nieuwe vaardigheden en je doet werkervaring en andere nuttige ervaringen op en leren nieuwe mensen kennen. Daarnaast krijg je een certificaat van deelname met een omschrijving van je bijdrage. Voor de individuele vrijwillige inzet bij krijg je een vrijwilligersvergoeding per dagdeel na het succesvol afronden van het traject.

Aanmelden
Wil je meedoen -en dat kan nog - vul dan hier je gegevens in of stuur een mail naar ons [email protected]. Dan nemen we snel contact met je op voor een intakegesprek.
Je kunt meedoen als je:

  • tussen de 16 en 30 jaar oud bent
  • het lastig vindt om leuk werk te vinden
  • geen opleiding volgt. Mocht je wel een opleiding volgen en loop je vast dan mag je ook meedoen want we willen toe naar andere tijden (hieronder meer).
  • minimaal 2 dagdelen (2x2,5 uur) per week inzetbaar bent; we willen graag toe naar flexibele tijden en plaatsen (hieronder meer).
  • minimaal 1 uur per week tot 24 uur per week vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Wat en waar je vrijwilligerswerk gaat doen hangt ook samen met de tijdsbesteding. De minimale tijdsbesteding is 1 uur per week voor een periode van 3 maanden.
  • taalniveau tenminste A2 is

Deelname is gratis maar wordt pas definitief na een intakegesprek.

16 juli 2019 (van links naar rechts): Niels (deelnemer), Karla (coördinator), Brigitte (projectleider groepstraject), Odai (deelnemer) en Irene (deelnemer)
Fotograaf: Vera van der Paardt

 

maatschappelijke inzet Isanne:

In het kader van Black Lives Matter heeft Isanne , naast dat ze in Juni 2020 naar 3 demonstraties is geweest in Amsterdam-stad, Amsterdam Bijlmer en Utrecht, meegeholpen aan de productie van het protest in de Bijlmer en heeft ze zich in juni aangesloten bij 'Zetje in'.

 

"In juni zijn 3 dames van 18 en 19 jaar oud, Sohna, Lakeisha en Veronika uit Amsterdam, een petitie gestart om racisme bespreekbaar te maken op scholen.

Daar kwamen al heel snel heel veel mensen in actie om zo ook te strijden tegen racisme. https://www.petitie24.nl/petitie/3098/racisme-moet-verplicht-behandeld-worden-op-school

Aangezien ik ook al eerder een filmpje maakte voor het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap (vanuit leerplicht), wilde ik me hier al snel bij aansluiten.

Eerder in 2017 filmde Leerplicht mijn schoolloopbaan om te laten zien hoe ongezond het is om kinderen met andere roots en achtergrond over één kam te scheren.

Dat filmpje werd tijdens de staat van het onderwijs laten zien. Daarna heb ik nog geprobeerd om in contact te komen met het ministerie, maar werd ik nooit meer gehoord. Nu leek het me de perfecte manier om me toch maatschappelijk in te zetten en kon ik me goed vinden in de missie van de meiden van de destijds nog 'petitieteam'. 

 

Zo een twee weken geleden vond er een herziening plaats van het schoolcurriculum in de tweede kamer. Dat houdt in dat racisme en discriminatie daar uitgebreider en explicitier in kan worden gezet. Die dinsdag 23 juni was er een stemming in de Tweede Kamer of dat door zou gaan of niet. Het was daarbij belangrijk dat we 76 zetels binnen zouden halen. Dat kon enorm veel betekenen voor het doel van de petitie. Hierbij hadden Groenlinks, PVDA, PVDD en de Minister van Onderwijs Arie Slob al aangegeven ons te willen steunen. Het was enorm spannend die dag, maar uiteindelijk is het gelukt 

Zie instagram bericht: https://www.instagram.com/p/CBx-zH6lRtU/?utm_source=ig_web_copy_link Hier kan je ook het filmpje zien wat we hebben gemaakt toen de uitslag binnen kwam en de stemming vanuit de Tweede Kamer zelf.

 

"Zet je in!"

Sinds begin juni hebben 20 anderen zich aangesloten bij de groep en heet deze groep mensen nu 'Zetje in'. Momenteel kijken we of we er een geregistreerde organisatie van kunnen maken. 

 "Zetje in!" streeft naar gelijkwaardigheid in het onderwijs door het bespreekbaar maken van racisme en discriminatie op scholen. Wij vinden dat diversiteit gewaardeerd, gerespecteerd en erkend moet worden zodat wij allen, als Nederlanders, samen een inclusieve samenleving kunnen creëeren waar iedereen zich thuis voelt en gelijk wordt behandeld. "Zetje in!" vindt dat het essentieel is om een veilig leerklimaat te creëren op scholen. Om dit te mogelijk te maken is het onder andere van groot belang om als discriminatie, racisme en vergelijkbare thema’s bespreekbaar te maken. Ons doel is dat elke Nederlander zich gezien en geaccepteerd voelt.

"Zetje in!" heeft voor ogen dat racisme en discriminatie onder jongeren zal afnemen wanneer hier vanaf groep één al op geregeld op professionele wijze aandacht aan wordt besteed in het onderwijs.

Meer info: https://www.zetjein.com/ https://www.zetjein.com/het-team (binnenkort kan je ook op deze website meer over mij lezen, geloof dat ze me binnen een week wel hebben toegevoegd op de website)

 We zijn nu vooral aan het brainstormen hoe we social media verder gaan inzetten ook hebben we binnen het team iedereen onderverdeeld in bepaalde app-groepen. Ik zit nu bij het social media team en bij de dans/muziek/theater team. Doordat we het team onderverdelen kunnen we ons nu wat concreter voorbereiden op het verzamelen en schrijven van de inhoud van een document vol adviezen en tips over de lespakketten die we willen dat de scholen gaan aanbieden aan hun leerlingen".